marknadsfor

SEO-marknadsföring – Tips för småföretag

SEO är förkortningen på den engelska termen Search Engine Optimization. Du optimerar din hemsida för att nå en hög placering i sökmotorernas sökresultat. Till största del handlar SEO-marknadsföring om att förbättra hemsidan för Google men det går även att jobba med sökmotorer som Yahoo och Bing.

Kanske finns ditt företag redan registrerat via Google My Business och nu vill du börja optimera för högre webbtrafik. Vi förklarar hur du börjar med sökmotoroptimering.

Vad är SEO?

Enklast förklarat handlar SEO om att förbättra sin hemsida genom att skapa relevant och nyttigt innehåll för sin målgrupp. När man jobbar med sökoptimering är det viktigt att sätta sig in i besökarnas position och skapa innehåll som motsvarar målgruppens förväntningar.

Vad betyder SEO?

SEO står för Search Engine Optimization och handlar både om den tekniska delen där man förbättrar hemsidans prestationsanda och det innehåll som publiceras på hemsidan med artiklar, blogginlägg, produkttexter osv. För att synas i Googles sökmotorer behöver man utgå från viktiga faktorer som primäras av Google.

Läs om vad Google själva säger om SEO.

SEO för företag med digitalbyrå

Vill du ha hjälp med SEO och digital marknadsföring via Google? Då rekommenderar vi att du tar kontakt med en professionell digitalbyrå som hjälper dig att lyckas med din satsning på bästa möjliga sätt. Beroende på vad du har för behov kan du få hjälp med sökmotoroptimering och få djupare insikter i din digitala marknadsföring. Noor Digital arbetar med SEO och har kontor i Göteborg, Stockholm, Umeå och Malmö men verkar i hela Skandinavien och även i andra delar av Europa. Sedan starten 2015 har Noor Digital hjälpt hundratals företag över hela Norden att lyckas med sin digitala resa, bland annat genom lyckad sökmotoroptimering som skapar hög ranking, driver mycket trafik och ökar konverteringsgraden.

"SEO" i typsnitt som för tankarna till Google

Hur fungerar SEO?

För att kunna jobba med sökoptimering är det viktigt att förstå hur SEO fungerar i praktiken. Sökmotorerna arbetar nämligen i två steg:
  1. Genomsök och indexering
  2. Resultat i söklistan
Google och andra sökmotorer är uppbyggda för att genomsöka/crawla alla hemsidor som finns på nätet. När en person söker på ett ord eller en fras i sökrutan börjar sökmotorn att leta fram relevant information som levererar det svar som efterfrågades i sökningen. All relevant information som hittas av en sökmotor samlas sedan in i en speciell databas/indexeras för nästa steg. Informationen/indexet går igenom sökmotorns algoritmer som matchar det med personens sökord/sökfras.
Som du förstår sker denna process väldigt fort och helt plötsligt har personen som sökte på ett visst ämne en hel lista med förslag på hemsidor som skriver om ämnet. Därför gäller det att göra sin hemsida så bra som möjligt för chansen att bli upptäckt av Google och få besökaren att klicka på just ditt alternativ.

Vad ska man göra för att bli upptäckt av Google?

För att hjälpa sökmotorn att hitta rätt till din hemsida behöver du göra hemsidan så relevant som möjligt för dina målgrupper. Google genomsöker alla hemsidor efter svar på en viss typ av fråga/sökning. Den kommer endast att visa det resultat som stämmer överens med det besökaren vill veta. Därför måste du vara tydlig i din kommunikation på hemsidan.

Sökmotorn behöver förstå vad din sida handlar om och vad du har att erbjuda. Dessutom behöver besökarna som hamnar på din sida tycka om det innehåll som finns där. Ju mer tid man spenderar på en webbplats, desto högre värderas den av Google.

On-page optimering

Sökmotoroptimering består av on-page och off-page-optimering. On-page SEO innebär att man optimerar olika undersidor och skriver relevant och intressant innehåll för besökaren. Här är det viktigt med både vad man skriver och hur man skriver det. Tänk på följande:

  • Rubriker och underrubriker – ska väcka intresse och motsvara sökordet/sökfrasen som besökaren sökte på.
  • Text – vad handlar hela webbplatsen om? Går alla undersidor att koppla till huvudsyftet? Är det intressant att läsa texten? Ger du värde till besökaren?
  • Bilder – är det rätt storlek på alla bilder, syns de på en liten skärm, är de suddiga eller är det bra kvalité på bilderna.
  • Titel & Meta – hur beskrivs hemsidan i Google, finns där relevanta sökord/sökfraser, blir man som läsare lockad till att läsa mer?
  • Användarvänlighet – är det lätt att se alla funktioner på hemsidan, hur lätt är det att navigera på hemsidan, är menyn lång och krånglig, finns det sökfunktion, fungerar allt som det ska.

Off page-optimering

Här arbetar man med andra källor som nämner ditt företag och länkar till din webbadress.

Bara som ett exempel kan vi ta en valfri hårsalong i Solna. Salongen arbetar flitigt med sin on-page-optimering där man skriver intressanta blogginlägg om hårförlängning, publicerar före-och efterbilder på nöjda kunder och har med kundrecensioner på startsidan. Ändå har man inte lika mycket besök som man skulle ha önskat.

Men sedan börjar andra företag att nämna hårsalongen i sina sociala medier, länka till salongens blogginlägg i andra kanaler och visa exempel från salongens hemsida. Då förstår Google att frisörsalongen i Solna har en väldigt tillförlitlig hemsida som bör visas i Googles resultatlista. Helt plötsligt får verksamheten en högre placering på Google som leder till nya besök på hemsidan.

Läs mer i Neil Patels omfattande guide hur du kan tänka kring off-page SEO.