My CMS

Google My Business – första steget till nya kunder

Antagligen har du hört talas om Google My Business som vissa felaktigt kallar för Google My Store. Men vad innebär egentligen denna typ av lokal marknadsföring för dig som småföretagare? Vi förklarar varför du bör synas i Google och vilka fördelar det finns med en digital närvaro för ditt företag.

Vad är Google my Business?

Google My Business är ett gratis verktyg som gör att dina kontaktuppgifter syns i Google när någon skriver in ditt företagsnamn eller söker på en viss tjänst som du erbjuder. Dina uppgifter visas för personer som befinner sig i närheten av din lokal och som för det mesta har ett direkt behov av dina tjänster.

Med Google My Business har du möjlighet att rikta kundens uppmärksamhet till ditt företagsnamn där denne också ser sådant som din adress, telefonnummer och öppettider. Ett exempel: Vi sökte på digital byrå i Göteborg och fick upp en lista på alla byråer som erbjuder digital marknadsföring i Göteborgsområdet. Med hjälp av denna lista kan man sedan välja det företag som passar bäst in i det man letar efter.

Google my business–kostnad

Verktyget är helt gratis för dig som småföretagare. Du registrerar ditt företag via ett Google-konto och uppdaterar sedan löpande all information som du vill ska synas ut till alla besökare. Du behöver inte uppge några kontouppgifter och kan på egen hand bestämma för hur mycket du vill optimera din företagsprofil.

Google My Business – steg för steg

Det går ganska lätt och snabbt att komma i gång med lokal marknadsföring av sina tjänster via Google My Business. Följande steg behövs för att kunna synas i resultatlistan:
  1. Logga in eller skapa ett Google-konto. 
  2. Skapa ett företagsprofil med företagsnamn och kontaktuppgifter.
  3. Verifiera att du har koppling till företaget.

Som du ser är det väldigt enkelt att starta ett Google My Business-konto. Ett tips är att dubbelkolla så att all information stämmer överens med företagets kontaktuppgifter. Sedan är du klar att ta emot nya kunder.

Läs mer och registrera ditt företag.

4 Tips för Google My Business

Precis som med allt annat behöver man tänka på att optimera och förbättra sin lokala marknadsföring så att det motsvarar behov hos dina besökare. Följande tips hjälper dig att synas bättre på Googles lokala söklista.

1. Ha uppdaterade kontaktuppgifter

För en besökare finns det inget värre än felaktiga företagsuppgifter. Det kan handla om felangivna öppettider eller ett gammal telefonnummer som finns fortsatt kvar på hemsidan. Tänk då hur det känns när man hittar ett passande alternativ via Google My Business, kör till adressen som står i företagsinfo för att sedan se en igenbommad lokal som gapar tom. Det bidrar verkligen inte till några glada och nöjda kunder. Därför ska du alltid se till att uppdatera alla information om ditt företag på Google My Business.

2. Skriv en kort beskrivning

Visa besökaren varför den ska välja ditt företag. Beskriv tjänsten du erbjuder på ett enkelt och kortfattat sätt. Locka besökaren till din hemsida genom att skriva det unika med ditt företag. Välj gärna några enstaka fördelar så som: lägst pris/ gratis hemkörning/ miljövänliga alternativ osv som du lägger in i beskrivningen. Dessutom kan du väcka nyfikenhet med hjälp av emojis och symboler som förtydligar ditt budskap.

3. Skapa FAQ

Hjälp dina besökare att få svar på deras frågor med hjälp av FAQ-sektion. Välj endast de frågor som du är säker på att folk kommer vilja ställa till din verksamhet. Undvik svammel och svar som ”det beror på”. Ha med konkreta svar som underlättar besöket.

4. Ladda upp bilder

En bild säger mer än tusen ord. Ladda gärna upp bilder som visar vad din verksamhet handlar om eller bilder på produkter och tjänster som du erbjuder. Om du har ett kreativt arbete som frisör eller make-up artist är det väldigt fördelaktigt att visa det du skapat för dina tidigare kunder. Visa före-och efterbilder och inspiration på olika håruppsättningar och fin sminkning. Ett tips är även att visa foto på personalen för en mer personlig upplevelse.